Återhämtningsbehov kontra matbehov

Behovet av återhämtning är som behovet av mat

Vi vet att vi mår bäst av att äta då och då – några gånger per dag – snarare än att äta jättemycket en gång om dagen, eller bara på helgen...
Det är oftast inte stressen i sig utan frånvaron av återhämtning som är problemet.
Stresshantering har tidigare mest handlat om att minska antalet faktorer som leder till stress. Många forskare är idag överens om att det inte är stressen i sig som orsakar ohälsa – utan bristen på återhämtning.
Detta enligt Psykologen och forskaren Niclas Almén som gjort flera studier kring som bevisar det.
Så, nu är det nya rutiner som gäller. Skapa dem i vardagen, små återhämtningar. Så du stillar dig i både kroppen och knoppen. Lägg in i kalendern vad du, just du, ska göra för korta återhämtningar och bara GÖR DET.
Tänk att det är lika viktigt som att äta flera ggr om dagen.
Till exempel:
- Scanna igenom din kropp, känn helheten i kroppen och knoppen
- Gå in i en yinyoga position i 3 minuter
- Ta en kopp te eller kaffe och glo ut genom fönstret, var kvar i dig själv
- Andningsövning
- Sätt på musik som du gillar och gör några ”dans-move” eller två
- Blunda, känn tyngden av dina ögonlock mot ögonen och andas mjukt och skönt
In i kalendern med det, Bara gört!